حضور عجیب خانم《سارنگ سیفی‌زاده》در برنامه سیمای خانواده

جنجالی‌ترین اتفاق هفته پیش، پخش ناگهانی صدای خانم سارنگ سیفی‌زاده در برنامه «سیمای خانواده» است. اصل خبر را مرور کرده بودیم و حالا سراغ فرامتن ماجرا می‌رویم. عکس اصلی متعلق به سیفی‌زاده، عکس دوم مجری «سیمای خانواده» و عکس سوم فیلم «قصر شیرین» است.

منظر اول| مشکلات ریشه‌ای

اگر فیلم «قصر شیرین» ساخته سید‌رضا میرکریمی را دیده باشید، می‌دانید که یک قطعه آوازی در آن با صدای سارنگ سیفی‌زاده شنیده می‌شود. یکی از عوامل «سیمای خانواده» یا صرفا قصد استفاده از موسیقی خالی آن را که زیبا هم هست داشته، یا گمان کرده چون در یک فیلم مجوزدار از وزارت ارشاد شنیده شده، برای تلویزیون هم منعی ندارد! در هر حال قطعه مذکور به طور کامل پخش شد و احتمالا کسی متوجه نبوده یا نتوانسته جلوی آن را بگیرد. ضمنا، قطعه مورد اشاره، چند ثانیه نبود و نسخه کامل آن در تیتراژ مورد استفاده قرار گرفت که شاید بازبین قبل از پخش فرصت دیدن آن را نداشته و شاید در لحظه، «پلی» شده است. در توضیح روابط عمومی «سیمای خانواده» به «سهل‌انگاری و خطای فردی» اشاره شده. این جمله آشناست و گویا در صدا و سیما همچنان برخی مشکلات ریشه‌ای هستند.

منظر دوم| دوگانگی

جوابیه «سیمای خانواده» همراه با هیجان بود و بار دیگر گناه به گردن یک فرد افتاد و کسی کاری به سیستم ندارد. ما نسبت به این اتفاق قضاوتی نداریم و صرفا آن را نشانه‌ای از نبود مدیریت درست می‌دانیم. ادبیات مورد استفاده در جوابیه، توهین به سارنگ سیفی‌زاده هم بود و کاش حداقل درباره اثری که مجوز برای فیلم گرفته، مهربانانه‌تر برخورد می‌شد. این ماجرا بار دیگر دوگانگی سیاست‌های فرهنگی کشور را یادآور می‌شود…. با این اتفاق یاد گاف سریال «بچه مهندس» افتادیم که تیتراژ قسمت آخر فصل سوم آن، همراه با ترانه «ای ایران» با همخوانی لیلا فروهر بود. حال آنکه اگر سلیقه وجود داشت این ترانه با صدای استاد بنان مورد استفاده قرار می‌گرفت. راستی در مستند «خونه‌رو» که چند سال پیش از شبکه افق پخش شد، صدای هایده در زیر متن به گوش رسید. گاف بود یا نه؟

 

منبع:  هفت صبح

نمایش کامل محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا